Forum "Sztolnie" Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 LS-Deckungsgraben, Kaiserbrücke Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Pawel.Rodziewicz




Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 144 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nuernberg-Erlangen

PostWysłany: Pon 11:44, 29 Lip 2013 Powrót do góry

Witam,

"kilka" lat temu (2004?) podczas budowy drogi (skret zaraz za mostem Grunwaldzkim w prawo w strone PWr) odkryto zbiorowa mogile oraz calkiem ciekawa szczeline przeciwlotnicza - stan z wojny! Obecnie jest tam droga a w czasie 2WS obok byl kosciol, zburzony przez Niemcow podczas budowy slynnego "lotniska", z ktorego nie wystartowal zaden samolot. Niestety zaginely moje fotki z tego miejsca, czy ktos z Forumowiczow tez tam byl? Budowlancy zasypali to b szybko w obawie przed nadzorem pewnie. Czesc szczeliny byla zasypana (w miejscu gdzie byla stara droga (skret na W.Wysp). Wygladalo to tak, jakby szczelina laczyla sie z budynkiem (chyba studium j. pbcych PWr). Ktos zna to miejsce?

BSWolf, czy znasz we Wroclawiu LS-Deckungsgraben, ktore laczyly sie z budynkami (z piwnicami) ?
Zobacz profil autora
BSWolf




Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 745 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 22:53, 06 Sie 2013 Powrót do góry

Są co najmniej dwa takie obiekty - LS-Deckungsgraben przy obecnej dyrekcji kolei połączony z budynkiem (piwnicami), obiekt z 1937. Drugi to róg Racławickiej i Powstańców, szczelina z 1943 połączona w 1990 z budowanym narożynym budynkiem.
Zobacz profil autora
Pawel.Rodziewicz




Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 144 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nuernberg-Erlangen

PostWysłany: Śro 10:56, 07 Sie 2013 Powrót do góry

BSWolf napisał:
Są co najmniej dwa takie obiekty - LS-Deckungsgraben przy obecnej dyrekcji kolei połączony z budynkiem (piwnicami), obiekt z 1937.


dzieki za info. Moje (moze naiwne) przypuszczenie jest takie, ze polaczenia z budynkami byly raczej stosowane przed wojna lub w poczatkowym okresie wojny, kiedy byl czas i nie spieszono sie zbytnio z budowa takich obiektow (nie bylo realnego zagrozenia). Pozniej, w 1943, budowano juz w "szale wojennym" i znacznie szybciej i taniej bylo budowac bez polaczenia z budynkiem (chyba, ze byla to adaptacja czegos).

BSWolf napisał:

Drugi to róg Racławickiej i Powstańców, szczelina z 1943 połączona w 1990 z budowanym narożynym budynkiem.


1990? typo? mozesz to jakos bardziej wyjasnic.

No i na koniec, widziales ten obiekt kolo mostu Grunwaldzkiego?
Zobacz profil autora
BSWolf




Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 745 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 13:29, 07 Sie 2013 Powrót do góry

Te szczeliny budowane po wrześniu 1943 są we Wrocławiu poza paroma wyjątkami budowane wszystkie na jedno kopyto. Generalnie chronologia budowy dla Wrocławia jest taka, że pierwsze obiekty zbudowano przy stacjach kolejowych między 1937 a 1937, jako monolityczne budowle betonowe, rzadziej żelbetowe, na ogół z wentylacją grawitacyjną, w niektórych przypadkach z filtrowentylatorami. Szczeliny tego typu, budowano aż do wejścia w życie LS-Fuhrer - Sofortprogramm, wówczas najwyraźniej zaprzestano budowy szczelin, skupiając się na budowie 9 dużych schronów przeciwlotniczych, i masowym dostosowywaniu piwnic.
Po falach nalotów, stwierdzono że całość przygotowań jest niewystarczająca i od września 1943 nakazano na masową skalę budować szczeliny z płyt prefabrykowanych (zbudowano też parę szczelin monolitycznych, betonowych, chociaż pomniejszanych, i słabszej konstrukcji (niż te z lat 30')), przy czym zalecano jak najdalej idące uproszczenie wyposażenia i architektury obiektów, w 1944 wchodzi jeszcze jeden typ szczeliny, przy czym dopuszcza się też budowę rowów i dołów przeciwodłamkowych (dziś po tych obiektach nie ma już praktycznie śladu w terenie). To co było przy moście Grunwaldzkim to była typowa szczelina z okresu między wrześniem 1943 a mniej więcej sierpniem - wrześniem 1944, długość takiego obiektu waha się w granicach do 20 metrów, a szerokość nie przekracza 2 metrów w przedziale ochronnym i 7 metrów przy wejściach. Faktem jest że odkopano w ostatnich latach parę takich obiektów które były od zakończenia wojny zasypane - we wszystkich było mniej więcej to samo Wink

Co do szczeliny połączonej z budynkiem w 1990 - to była ostatnia inwestycja związana z budownictwem ochronnym we Wrocławiu, z racji tego że szczelina znajdowała się na samej granicy działki, a normy przewidywały budowę schronu z tunelowym wyjściem ewakuacyjnym, dociągnięto tunel wyjścia do szczeliny, wykorzystując ją w roli przedsionka wyjścia ewakuacyjnego.
Zobacz profil autora
Pawel.Rodziewicz




Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 144 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nuernberg-Erlangen

PostWysłany: Śro 15:05, 07 Sie 2013 Powrót do góry

jeszcze raz dzieki za szczegolowe informacje.

Ta szczelina przy moscie to byl prefabrykat, dlatego tez w jednym miejscu sie zawalil,
jak robili droge. Mnie ciekawi, czy bylo przejscie do budynku PWr ...
Co do fantow, to drogowcy wszystko wtedy prawie opchneli :-)
Szczegolow nie bede pisal co tam bylo, bo nie chce miec IPN na glowie,
zreszta ja nic nie wiem, pijany bylem i nic nie pamietam :-)

Byles tam na miejscu wtedy? impreza nie trwala dlugo, bo jak odkopali kilka trupow to koparka szybko w ruch poszla...

No i tez dzieki za wyjasnienie z tym 1990, jak widac pod koniec komuny przynajmniej ktos rozsadnie pomyslal...
Zobacz profil autora
BSWolf




Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 745 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 15:21, 07 Sie 2013 Powrót do góry

Nie byłem, są zdjęcia z wnętrza tej szczeliny;

[link widoczny dla zalogowanych]

Widać wszystkie szczegóły budowy, szczególnie na tym zdjęciu;
[link widoczny dla zalogowanych]
Autor miał za sobą wyjście ze śluzy gazoszczelnej, z lewej jest nisza na ustępy, a na wprost widać wejście do drugiej śluzy gazoszczelnej.
To tyle.
Zobacz profil autora
Pawel.Rodziewicz




Dołączył: 18 Lip 2011
Posty: 144 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nuernberg-Erlangen

PostWysłany: Śro 15:25, 07 Sie 2013 Powrót do góry

ok, dzieki za odpowiedz i fotki.

Nie wiedzialem, ze istnieja, coz musze czesciej na hydrala zerkac.
Ja tam bylem pozno wieczorem ...
a kolege co wstawil fotki na hydral tez kojarze ;-)
Zobacz profil autora
BSWolf




Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 745 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 15:31, 07 Sie 2013 Powrót do góry

Przy okazji, szczelina nie mogła się łączyć z obecnie znajdującymi się tam budynkami, ponieważ "układ urbanistyczny" przed 1945 był tam zdecydowanie inny niż teraz.

Jest też tak, że wielu ludzi widząc sposób konstrukcji zamknięcia ściany niszy sanitarnej, czy ścian w śluzie gazoszczelnej uważają że tam jest coś zamurowane, a w rzeczywistości, po prostu nie przygotowano prefabrykowanych płyt do budowy tych ścian więc używano prefabrykatów do budowy drzwi. Zbędny otwór zamykano natomiast płytami które normalnie były używane do robienia podłogi. Cała zagadka Smile
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)