Forum "Sztolnie" Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Podziemia miasta Wrocławia Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Pią 22:28, 23 Kwi 2010 Powrót do góry

No rzeczywiście na tych mapach co wrzuciłeś nic nie widać. Ale na Hydralu ostatnio pojawiło się wiele ciekawych map.

Odnośnie tego pierwszego planu, który zacytowałeś ([link widoczny dla zalogowanych]) to jak rozumiem za chodniki kontrminerskie należy uważać te dwie króciutkie kreski przy fosie, jedna na zachód, druga na południe? Bo szczerze jeśli nie to ja innych nie widzę. Na drugim to już w ogóle nic nie widać Sad

Pamiętacie fragment planu który tu wrzucił Aśka. Dla przypomnienia jest to ten plan: [link widoczny dla zalogowanych]

Na Hydralu pojawił się w lepszej wersji, wyraźniejszej i z większą ilością szczegółów do odczytania: [link widoczny dla zalogowanych]
Jest to projekt fortyfikacji z około 1870 roku, gdzie ołówkiem (widać to dopiero na tym planie) zaznaczono plany rozszerzenia fortyfikacji o kolejne dzieła, m.in. na północy i na południu.
Jeśli to co rozpoznałem na mapie wskazanej przez BS Wolfa to chodniki kontrminerskie to chyba trzeba by założyć, że te kreski wychodzące z dzieł również są chodnikami (o czymś takim mówił Aśka). Co ciekawe w przybliżeniu gdzieniegdzie da się zauważyć, że od powiedzmy istniejących chodników odchodzą cienkie kreski, być może to był projekt ich rozszerzenia.
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Pią 23:31, 23 Kwi 2010 Powrót do góry

Wykadrowałem interesujący nas fragment mapy oraz pogrubiłem niektóre linie, choć nie wdawałem się w specjalną szczegółowość - raczej zależało mi na poglądowym przedstawieniu. Na niebiesko są te dobrze widoczne na mapie - hipotetyczne chodniki kontrminerskie. Na czerwono zaznaczyłem linie narysowane cienką linią, starając się odróżnić je od podkładu w kratkę. Niektóre z tych czerwonych linii stykają się z chodnikami kontrminerskimi, niektóre stanowią coś jakby ich przedłużenie.

Oto co wyszło.
Image
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Sob 0:31, 24 Kwi 2010 Powrót do góry

A jeśli byśmy spróbowali nałożyć to na mapę ulic z naniesionymi zarysami fortyfikacji, to może wyjść coś takiego:

Image

To jest nałożenie takie sobie, ale tyle udało mi się na szybko zrobić z dwóch planów, z czego ten drugi nie bardzo był narysowany w skali. Ale i tak mniej więcej się pokrywają. Podkład to plan miasta z naniesionymi fortyfikacjami (można ten plan znaleźć na Hydralu) natomiast jako pędzla użyłem mapy z postu powyżej, starając się uprzednio odpowiednio ją przekształcić.

Z planu wyjdzie że większość chodników znajdować się będzie pod Dworcem Świebodzkim. Coś powinno być także pod Braniborską i Robotniczą. Oraz co ciekawe wzdłuż ul. Ziemowita (Karuth Strasse), która była zabudowana kamienicami za wyjątkiem jednego miejsca po prawej stronie ulicy. Tam pierzeję przerywał brak kamienicy i akurat dziwnie się składa że jest to chyba miejsce, gdzie na powyższej mapce od chodnika głównego odchodzi boczny i tworzy krzyżówkę z innym. Przez tą przerwę puszczono tor tramwajowy do zajezdni, która zdaje się postawiona byłaby w miejscu owej krzyżówki. Zajezdnia ta pamiętała czasy tramwajów konnych, zlikwidowana została mniej więcej w 1915 roku - tak stara jest ta ulica i ten tor. Co najlepsze, ulica do dzisiaj (za wyjątkiem okolicznych kamienic) nie zmieniła się wiele.
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Sob 0:36, 24 Kwi 2010 Powrót do góry

Na ulicy Ziemowita w miejscu gdzie znajdowała się zajezdnia, do dzisiaj nic nie stoi.

Image
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Sob 0:48, 24 Kwi 2010 Powrót do góry

Sieć chodników powinna też znajdować się w okolicy Dworca Świebodzkiego z pewnie jakimś punktem węzłowym w okolicy Orląt Lwowskich, czyli w kolejnym miejscu wymienianym w kontekście tuneli.


Teraz co na to wszystko mówi mapka od kanałów z nowego Studium?

Image

Jak widać w kontekście ul. Ziemowita mapka nie wymienia żadnych kanałów, za to wskazuje na ulicę Braniborską i Tęczową jako miejsce gdzie przebiegają rury. Znów zasadne staje się pytanie o głębokość chodników kontrminerskich i możliwości wykorzystania ich jako kanalizacji. Wolf, zdaje się że na swojej stronie piszesz, że budowa kanalizacji w tym mieście to dopiero lata 60te XIX wieku. Pierwsze pytanie to czy to już nie jest za późno na wykorzystanie starych chodników kontrminerskich, natomiast drugie to czy motywacją do budowy kanałów nie była epidemia cholery z tamtych lat?
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Sob 0:55, 24 Kwi 2010 Powrót do góry

Cytat:
W latach sześćdziesiątych XIX w., ze względu na powtarzające się epidemie cholery, podjęto także pierwsze działania inwestycyjne w kanalizację miasta. Szczegółowy projekt kanalizacji został przyjęty w 1874 r. W ciągu następnych 7 lat powstał system kolektorów ogólnospławnych, odprowadzających ścieki, poprzez pompownię Port, na oczyszczalnię poza miastem, czyli pola irygacyjne Osobowice, uruchomione w czerwcu 1881 r. W górnym biegu Odry pobierano wodę pitną dla miasta, pola założono więc na północnym zachodzie. Łączna długość sieci kanalizacyjnej zrealizowanej w XIX w. wyniosła 178 km.


[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
BSWolf




Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 745 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 10:03, 24 Kwi 2010 Powrót do góry

tylko widzisz Slaworow, to plan ktorym operujesz to projekt fortyfikacji zobacz nawiasem mowiac, przebieg okopu tumskiego (ten row z redanami biegnacy na szczytniki) i porownaj jego przebieg z istniejacym w 1807 okopem - nie pokrywa sie ! Instalacja sieci chodnikow kontrminerskich byla w tym projekcie proponowanym wariantem, i uklad rzeczywiscie jest nawiazuje do sieci takich chodnikow w chociazby grudziadzu, czy przez polnocna czescia obwalowan fortu Prusy w Nysie. Nie da sie na tej podstawie wyrokowac o tym czy chodniki byly - czy nie. To tak jakbys spojrzal na ten wysuniety na przedmiescie odrzanskie fort polaczony walami lacznikowymi ze Srebrnym Szancem, i stwierdzil ze skoro jest olowkiem zaznaczone, to znaczy ze bylo - otoz nie, nie bylo. To jest projekt. Te dwa plany ktore wrzucilem ukazuja stan faktyczny, drugi plan jest po prostu zle zeskanowany, dlatego trzeba sie bardzo przygladac zeby cos zobaczyc, w ksiazce to wyglada lepiej, i jest czytelniejsze. I te dwie kruciuchne kreski to sa faktycznie istniejace chodniki minerskie XVIII wiecznej Twierdzy Wroclaw - niestety. Przy okazji wygladaja bardzo podobnie jak chodniki minerskie na Owczej Gorze.

Glebokosc - tutaj najlepiej zebys dla pelnej informacji siegnal do tych dwoch ksiazek ktore wymienilem - chodniki moga isc nawet do 12 metrow pod ziemia, te nasze szly podejzewam znacznie plycej, maksymalnie schodzac do najwyzej 6 metrow pod poziom ziemi.

Zasieg dzial - wroclawskie dziala mogly strzelac maksmalnie do 2 km na przedpole, skuteczny ogien to tak w granicach kilometra. Te dwa chodniki mialy raczej inne zadanie, chodzilo o to zeby niedopuscic do wysadzenia wyrwy w przeciwskarpie, zrobienie wyrwy, moglo bowiem doprowadzic do zajecia sloniczola, i w nastepnej kolejnosci do bardzo latwego zlikwidowania obronocow poludniowej czesci kronwerku. Sam kronwerk mial niebagatelne znacznie - to byla w zasadzie, glowna czesc obwodu bastionowego w zachodniej czesci twierdzy, no i jedyna oslona Bramy Mikolajskiej.

Czy dalo sie wykorzystywac chodniki minerskie jako kanaly - pewnie ze sie dalo, trzeba bylo jednak najpierw przebudowac dno, z drugiej strony jest troche problem, bo chodniki minerskie nie zawsze ida plasko, lub prawie plasko, one czesto schodza w dol, i to w tym przypadku chyba by bylo nie bardzo we wlasciwa strone. (szly by w dol pod przedpole) Z drugiej strony to calkiem korzystny uklad biorac pod uwage fakt, ze scieki i tak musza splywac w kierunku ul Dlugiej - do przepompowni.
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Wto 15:55, 27 Kwi 2010 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych]

W takim razie z dwóch chodników, które widać na mapie, i które rzeczywiście zostały zbudowane, jeden idzie mniej więcej w rejonie ul. Ziemowita (uwzględniając niedoskonałość planu może nawet pod ulicą, czyli tak jak pokazałem parę postów wyżej), natomiast drugi wzdłuż ulicy Sokolniczej. Z mapy wynika, że pod Sokolniczą znajduje się kanalizacja z ujściem na północy, do Odry. Natomiast na południu nitka ta idzie pod plac Orląt. Ciekawe czy ten fragment został zaadoptowany, ale wiele wskazuje, że tak mogło być.
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Wto 15:37, 10 Lip 2012 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych]
Zobacz profil autora
BSWolf




Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 745 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 22:39, 10 Lip 2012 Powrót do góry

10 rok ten sam artykul. Lekko przeredagowany tylko. Liczby jakies z kosmosu, bzdury i sezon ogorkowy.
Zobacz profil autora
Persu




Dołączył: 30 Lis 2013
Posty: 8 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 12:40, 01 Gru 2013 Powrót do góry

Mieszkam z moją dziewczyną i jej babcią która ma 85 lat i pracowala w Polarze. Opowiadala ostatnio, że jak pracowała tam to widziała zejście do podziemi które niby prowadzą aż do centrum(jakby przebiegać miały pod Odrą). Ktoś może to potwierdzić ?
Zobacz profil autora
Darling




Dołączył: 21 Lut 2009
Posty: 339 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 21:31, 01 Gru 2013 Powrót do góry

Pracowałem, wprawdzie krótko ale jednak, w Polarze. Miałem wejście wszędzie, gdzie chciałem, ale wejścia pod ziemie w stronę centrum tam nie widziałem Wink
Zobacz profil autora
BSWolf




Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 745 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 23:23, 01 Gru 2013 Powrót do góry

W Polarze są schrony, normalne przeciwlotnicze, plus do tego trochę podziemnej infrastruktury technicznej (rurociągi, sieć ciepłownicza). Żadnych tuneli, a już tym bardziej do centrum tam nie ma. Wystarczy spojrzeć na mapę i się zastanowić, żeby wiedzieć że to by było ekstremalnie trudne do wykonania, i przede wszystkim nieopłacalne.
Zobacz profil autora
Mozg
Gość





PostWysłany: Pon 1:06, 02 Gru 2013 Powrót do góry

Co nie opłacalne ? Panie Wolf, kogo to obchodziło ? Podziemia najczęśćiej budowali jeńcy w czasie wojen. Nikt kosztami w niemczech się nie przejmował, byle miał żydów, ruskich i polaków do roboty, a tych na Śląsku nie brakowało.
BSWolf




Dołączył: 15 Gru 2008
Posty: 745 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 14:31, 02 Gru 2013 Powrót do góry

Nie masz pojęcia o dziedzinie, to nie pisz.
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)