Forum "Sztolnie" Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Hałdy urobku z podziemi Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3206 Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Pon 20:34, 27 Sie 2012 Powrót do góry

Gdzie są hałdy urobku z podziemi? Co się stało z urobkiem?
Zobacz profil autora
onibusek




Dołączył: 14 Lis 2010
Posty: 257 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ładne miasteczko

PostWysłany: Pon 21:45, 27 Sie 2012 Powrót do góry

A widziałeś młynki w Głuszycy do której zresztą doprowadzone były wąskotorówki. To masz odpowiedź.
Część urobku była rozsypywana w pobliżu i można ją namierzyć bez żadnego problemu kamień górski czy polny różni się od urobku i to widać od razu gołym okiem.
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3206 Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Pon 22:51, 27 Sie 2012 Powrót do góry

A czemu nie zwałowano gdzieś na hałdę, tylko się bawiono w kosztowne kruszarki i rozsypywanie po kątach?
Zobacz profil autora
onibusek




Dołączył: 14 Lis 2010
Posty: 257 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ładne miasteczko

PostWysłany: Wto 7:40, 28 Sie 2012 Powrót do góry

Ponieważ ten urobek był podstawą budownictwa. Na terenie kruszarek w Głuszycy pozostały różne rodzaje przerobionego kamienia. I nie był to tylko kamień z kamieniołomu do którego prowadziła kolejka napowietrzna. Po zmieleniu na określoną grubość gromadzono w silosach pod którymi szły tory kolejowe i ładowano ten przetworzony urobek i wywożono w miejsca budowy gdzie służył jako domieszka do betonu do budowy dróg i w ten sposób miano duże ilości budulca na tworzenie infrastruktury. Było to dokładnie zaplanowane. To co pozostawało przy sztolniach lub miejscach, gdzie można spodziewać się sztolni to urobek wstępny z okresu niwelowania terenu i rozpoczęcia drążenia sztolni.
Image
Image


Ostatnio zmieniony przez onibusek dnia Wto 8:19, 28 Sie 2012, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
Bolek i Lolek




Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 196 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 13:05, 28 Sie 2012 Powrót do góry

Silosy po kruszarkach z twoich zdjęć należały do schotterwerk i były już tam przed wojną. Obsługiwały kamieniołom melafiru który był powyżej.
Kruszarki były też bezpośrednio na placach budowy poszczególnych kompleksów.Kamień trafiał do betonu, na nasypy kolejki wąskotorowej i na drogi. hałdy też były, tylko zostały po wojnie zagospodarowane i wywiezione.


Ostatnio zmieniony przez Bolek i Lolek dnia Wto 13:06, 28 Sie 2012, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
onibusek




Dołączył: 14 Lis 2010
Posty: 257 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ładne miasteczko

PostWysłany: Wto 13:35, 28 Sie 2012 Powrót do góry

Toż o tym napisałem, że oprócz kamieni z kamieniołomu transportowanego kolejką napowietrzną przerabiano również inne kamienie, o czym świadczą pozostałości wokół kruszarek. Nie we wszystkich sztolniach była możliwość pracy kruszarek, transport wąskotorowy był tak zorganizowany, że pozwalał na każdą kombinację. A przed wojną to teren ten należał do tych co tam byli i w czasie wojny. Okres schodzenia do podziemi to lata 1935.
Zobacz profil autora
Bolek i Lolek




Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 196 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Wto 14:37, 28 Sie 2012 Powrót do góry

Okres schodzenia do podziemi (Riese) to lata 1943-1945 i nie ma dowodów na to że było inaczej.
Zobacz profil autora
onibusek




Dołączył: 14 Lis 2010
Posty: 257 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ładne miasteczko

PostWysłany: Wto 15:32, 28 Sie 2012 Powrót do góry

Jak poszukasz to je znajdziesz bez problemu Very Happy

A tak w ogóle to nie używał bym nazwy Riese bo ona nic nie znaczy i została użyta chyba w 1943 na coś co już było gotowe ot taki kryptonim dla czegoś co miało być rozbudowane, zwracam uwagę na słowo rozbudowane.
Zobacz profil autora
Slaworow
Administrator



Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3206 Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Śro 18:43, 11 Lut 2015 Powrót do góry

Bolek i Lolek napisał:
hałdy też były, tylko zostały po wojnie zagospodarowane i wywiezione.


Gdzie te hałdy były?
To raz, a dwa - jaka była wydajność kruszarek?

Czy mając taką wiedzę (odnośnie rozmiaru hałd i wydajności krusszarek) obliczyć ile m2 wyrobisk "brakuje"?
Zobacz profil autora
Bolek i Lolek




Dołączył: 27 Mar 2009
Posty: 196 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 22:15, 11 Lut 2015 Powrót do góry

Istnieją relacje powojennych osadników o wywożeniu hałd, głównie z rejonu Osówki i Włodarza.
O wydajności kruszarek nic mi nie wiadomo.
Zobacz profil autora
tom7




Dołączył: 16 Cze 2010
Posty: 101 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 17:18, 12 Lut 2015 Powrót do góry

W okresie od sierpnia do grudnia 1949 wywieziono 8655 ton tłucznia.

"Odkrywca" nr 8/2006 "Baza MBP Kolce-Olszynka" Roman Owidzki.
Zobacz profil autora
Krzysztof63




Dołączył: 02 Sty 2014
Posty: 108 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Świdnica

PostWysłany: Czw 23:06, 12 Lut 2015 Powrót do góry

onibusek napisał:
Ponieważ ten urobek był podstawą budownictwa. Na terenie kruszarek w Głuszycy pozostały różne rodzaje przerobionego kamienia. I nie był to tylko kamień z kamieniołomu do którego prowadziła kolejka napowietrzna. Po zmieleniu na określoną grubość gromadzono w silosach pod którymi szły tory kolejowe i ładowano ten przetworzony urobek i wywożono w miejsca budowy gdzie służył jako domieszka do betonu do budowy dróg i w ten sposób miano duże ilości budulca na tworzenie infrastruktury...

A gdzie to pod koniec wojny Niemcy budowali drogi?
Zobacz profil autora
Gość






PostWysłany: Wto 1:00, 17 Lut 2015 Powrót do góry

No myśle że Onibusek wyraził się jasno Laughing. W cytowanym przez kolegę fragmęcie zakłada , że urobek wykożystano do rozbudowy infrastruktury budowli, w tym dróg i produkcji betonu. Dodam od siebie , że sporo urobku poszło także jako podsybka dla rozległej sieci kolejek na terenie budowy.
Pytanie "Gdzie Niemcy budowali drogi pod koniec wojny ?"_w kontekście wypowiedzi Onibuska jest raczej nie namiejscu. JAK BYŚ NIE WIEDZIAŁ TO INFRASTRUKTÓRĘ RIESE , W TYM DROGI BUDOWANO DO KOŃCA 1944, być może nawet w pierwszych miesiącach 1945. Czy to znaczy że budowano je pod koniec wojny ???
Krzysztof63




Dołączył: 02 Sty 2014
Posty: 108 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/3
Skąd: Świdnica

PostWysłany: Wto 23:52, 17 Lut 2015 Powrót do góry

Wyraził się jasno, tylko zapomniał policzyć, jaka jest łączna objętość nasypów, a także jakie kruszywo użyte jest w betonie. Palnąć legendę można, ale wypadałoby to w jakiś sposób udowodnić.
Zobacz profil autora
onibusek




Dołączył: 14 Lis 2010
Posty: 257 Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Ładne miasteczko

PostWysłany: Śro 9:12, 18 Lut 2015 Powrót do góry

Gdzie budowali drogi pod koniec wojny?, Krzysiek jakbyś poszedł w teren to byś wiedział, bo to widać.
Przykład: Długa Góra

Tam pewnie zamarzyła im się druga Kahla, albo autostrada słońca Very Happy

Gdzie używano domieszki kruszywa do betonu?
Przykład: najwyraźniej to widać na Gontowej, przy budowie osiedla domów. Wystarczy popatrzeć, a tam dobrze widać jakie mieli problemy z materiałem i jak sobie radzili.

Ciężko jest tu wyliczać wszystkie obiekty, bo nie na tym polega, żeby udowadniać komuś coś co widać gołym okiem tylko trzeba na to popatrzeć.
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)