FAQ
•
Szukaj
•
Użytkownicy
•
Grupy
•
Galerie
•
Rejestracja
•
Profil
•
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
•
Zaloguj
Napisz odpowiedź
Forum "Sztolnie" Strona Główna
»
Wrocław
» Napisz odpowiedź
Napisz odpowiedź
Użytkownik:
Temat:
Treść wiadomości:
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje:
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
$1
Kod potwierdzający:
$3
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
BSWolf
Wysłany: Śro 15:31, 07 Sie 2013 Temat postu:
Przy okazji, szczelina nie mogła się łączyć z obecnie znajdującymi się tam budynkami, ponieważ "układ urbanistyczny" przed 1945 był tam zdecydowanie inny niż teraz.
Jest też tak, że wielu ludzi widząc sposób konstrukcji zamknięcia ściany niszy sanitarnej, czy ścian w śluzie gazoszczelnej uważają że tam jest coś zamurowane, a w rzeczywistości, po prostu nie przygotowano prefabrykowanych płyt do budowy tych ścian więc używano prefabrykatów do budowy drzwi. Zbędny otwór zamykano natomiast płytami które normalnie były używane do robienia podłogi. Cała zagadka
Pawel.Rodziewicz
Wysłany: Śro 15:25, 07 Sie 2013 Temat postu:
ok, dzieki za odpowiedz i fotki.
Nie wiedzialem, ze istnieja, coz musze czesciej na hydrala zerkac.
Ja tam bylem pozno wieczorem ...
a kolege co wstawil fotki na hydral tez kojarze ;-)
BSWolf
Wysłany: Śro 15:21, 07 Sie 2013 Temat postu:
Nie byłem, są zdjęcia z wnętrza tej szczeliny;
http://dolny-slask.org.pl/548729,Wroclaw,Schron_przeciwlotniczy_ul_Wyspianskiego_pl_Grunwaldzki.html
Widać wszystkie szczegóły budowy, szczególnie na tym zdjęciu;
http://dolny-slask.org.pl/846263,foto.html?idEntity=548729
Autor miał za sobą wyjście ze śluzy gazoszczelnej, z lewej jest nisza na ustępy, a na wprost widać wejście do drugiej śluzy gazoszczelnej.
To tyle.
Pawel.Rodziewicz
Wysłany: Śro 15:05, 07 Sie 2013 Temat postu:
jeszcze raz dzieki za szczegolowe informacje.
Ta szczelina przy moscie to byl prefabrykat, dlatego tez w jednym miejscu sie zawalil,
jak robili droge. Mnie ciekawi, czy bylo przejscie do budynku PWr ...
Co do fantow, to drogowcy wszystko wtedy prawie opchneli :-)
Szczegolow nie bede pisal co tam bylo, bo nie chce miec IPN na glowie,
zreszta ja nic nie wiem, pijany bylem i nic nie pamietam :-)
Byles tam na miejscu wtedy? impreza nie trwala dlugo, bo jak odkopali kilka trupow to koparka szybko w ruch poszla...
No i tez dzieki za wyjasnienie z tym 1990, jak widac pod koniec komuny przynajmniej ktos rozsadnie pomyslal...
BSWolf
Wysłany: Śro 13:29, 07 Sie 2013 Temat postu:
Te szczeliny budowane po wrześniu 1943 są we Wrocławiu poza paroma wyjątkami budowane wszystkie na jedno kopyto. Generalnie chronologia budowy dla Wrocławia jest taka, że pierwsze obiekty zbudowano przy stacjach kolejowych między 1937 a 1937, jako monolityczne budowle betonowe, rzadziej żelbetowe, na ogół z wentylacją grawitacyjną, w niektórych przypadkach z filtrowentylatorami. Szczeliny tego typu, budowano aż do wejścia w życie LS-Fuhrer - Sofortprogramm, wówczas najwyraźniej zaprzestano budowy szczelin, skupiając się na budowie 9 dużych schronów przeciwlotniczych, i masowym dostosowywaniu piwnic.
Po falach nalotów, stwierdzono że całość przygotowań jest niewystarczająca i od września 1943 nakazano na masową skalę budować szczeliny z płyt prefabrykowanych (zbudowano też parę szczelin monolitycznych, betonowych, chociaż pomniejszanych, i słabszej konstrukcji (niż te z lat 30')), przy czym zalecano jak najdalej idące uproszczenie wyposażenia i architektury obiektów, w 1944 wchodzi jeszcze jeden typ szczeliny, przy czym dopuszcza się też budowę rowów i dołów przeciwodłamkowych (dziś po tych obiektach nie ma już praktycznie śladu w terenie). To co było przy moście Grunwaldzkim to była typowa szczelina z okresu między wrześniem 1943 a mniej więcej sierpniem - wrześniem 1944, długość takiego obiektu waha się w granicach do 20 metrów, a szerokość nie przekracza 2 metrów w przedziale ochronnym i 7 metrów przy wejściach. Faktem jest że odkopano w ostatnich latach parę takich obiektów które były od zakończenia wojny zasypane - we wszystkich było mniej więcej to samo
Co do szczeliny połączonej z budynkiem w 1990 - to była ostatnia inwestycja związana z budownictwem ochronnym we Wrocławiu, z racji tego że szczelina znajdowała się na samej granicy działki, a normy przewidywały budowę schronu z tunelowym wyjściem ewakuacyjnym, dociągnięto tunel wyjścia do szczeliny, wykorzystując ją w roli przedsionka wyjścia ewakuacyjnego.
Pawel.Rodziewicz
Wysłany: Śro 10:56, 07 Sie 2013 Temat postu:
BSWolf napisał:
Są co najmniej dwa takie obiekty - LS-Deckungsgraben przy obecnej dyrekcji kolei połączony z budynkiem (piwnicami), obiekt z 1937.
dzieki za info. Moje (moze naiwne) przypuszczenie jest takie, ze polaczenia z budynkami byly raczej stosowane przed wojna lub w poczatkowym okresie wojny, kiedy byl czas i nie spieszono sie zbytnio z budowa takich obiektow (nie bylo realnego zagrozenia). Pozniej, w 1943, budowano juz w "szale wojennym" i znacznie szybciej i taniej bylo budowac bez polaczenia z budynkiem (chyba, ze byla to adaptacja czegos).
BSWolf napisał:
Drugi to róg Racławickiej i Powstańców, szczelina z 1943 połączona w 1990 z budowanym narożynym budynkiem.
1990? typo? mozesz to jakos bardziej wyjasnic.
No i na koniec, widziales ten obiekt kolo mostu Grunwaldzkiego?
BSWolf
Wysłany: Wto 22:53, 06 Sie 2013 Temat postu:
Są co najmniej dwa takie obiekty - LS-Deckungsgraben przy obecnej dyrekcji kolei połączony z budynkiem (piwnicami), obiekt z 1937. Drugi to róg Racławickiej i Powstańców, szczelina z 1943 połączona w 1990 z budowanym narożynym budynkiem.
Pawel.Rodziewicz
Wysłany: Pon 11:44, 29 Lip 2013 Temat postu: LS-Deckungsgraben, Kaiserbrücke
Witam,
"kilka" lat temu (2004?) podczas budowy drogi (skret zaraz za mostem Grunwaldzkim w prawo w strone PWr) odkryto zbiorowa mogile oraz calkiem ciekawa szczeline przeciwlotnicza - stan z wojny! Obecnie jest tam droga a w czasie 2WS obok byl kosciol, zburzony przez Niemcow podczas budowy slynnego "lotniska", z ktorego nie wystartowal zaden samolot. Niestety zaginely moje fotki z tego miejsca, czy ktos z Forumowiczow tez tam byl? Budowlancy zasypali to b szybko w obawie przed nadzorem pewnie. Czesc szczeliny byla zasypana (w miejscu gdzie byla stara droga (skret na W.Wysp). Wygladalo to tak, jakby szczelina laczyla sie z budynkiem (chyba studium j. pbcych PWr). Ktos zna to miejsce?
BSWolf, czy znasz we Wroclawiu LS-Deckungsgraben, ktore laczyly sie z budynkami (z piwnicami) ?
Forum "Sztolnie" Strona Główna
»
Wrocław
» Napisz odpowiedź
Skocz do:
Wybierz forum
Eksploracja | Poszukiwania | Turystyka
----------------
Wrocław
Wałbrzych
Kamienna Góra
Fabryki zbrojeniowe
Pałace, zamki, kościoły...
Obiekty Riese
Obiekty hipotetyczne
Technika i przemysł Dolnego Śląska
Bezpieczeństwo
Sprzęt
Techniki eksploracyjne
Pierwsza pomoc
Sprzęt oświetleniowy
Sprzęt wodny
Sprzęt używany w technikach linowych
Międzyrzecki Rejon Umocniony i okolice
Barter Board - Giełda
Dream Jump
Obiekty Zagraniczne
Stare Zagłębie Miedziowe
Technologia w eksploracji
Współpraca
Czechy
Niemcy
Słowacja
Literatura górnicza
Mapy
Górnictwo
Zlate Hory
Jaskinie Beskidzkie
Jaskinie Dolnego Śląska
Jaskinie Jury Krakowsko - Częstochowskiej
Górnictwo Gór Sowich
Kopalnie Zagłębia Wałbrzyskiego, Gór Wałbrzyskich i Kamiennych
Masyw Grochowej
Kopalnie Gór i Pogórza Kaczawskiego
Górnictwo Gór i Pogórza Izerskiego
Rudawy Janowickie
Kotlina Kłodzka
Kopalnie Przedgórza Sudeckiego
Karkonosze
Dolny Śląsk
Górny Śląsk
Jaskinie Tatrzańskie
Jaskinie Zagraniczne
Jaskinie Gór i Pogórza Kaczawskiego
Jaskinie Kotliny Kłodzkiej
Małopolska, Podkarpacie i okolice
Draining
Nurkowanie pod ziemią
Szlaki turystyczne
Schroniska
Miedzianka i okolice
Kopalnia uranu w Kowarach
Stajnia Petzla
Krobica - Gierczyn - Przecznia
Uwaga!
Forum przeniesione na nowy adres
Klub Forum
----------------
Wrocławskie Fortyfikacje
Patronaty
----------------
Jelenia Góra
Obiekty wojskowe
Skarby | Skrytki | Depozyty
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2002 phpBB Group ::
FI Theme
:: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Regulamin