Forum "Sztolnie" Strona Główna
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Wyprawa do jaskiń Wegier i Słowacji -2015 Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
geolog

Dołączył: 14 Gru 2008
Posty: 708 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Czw 10:14, 19 Mar 2015 Powrót do góry

XXI WYCIECZKA KLUBU JURAJSKIEGO - SŁOWACJA i WĘGRY 2015
7-14 byliśmy z Tomkiem Klizą i Jarkiem Kowalem na wyprawie jaskiniowo-turystycznej na południu. Wyjechaliśmy ok. 10 i ok. 17 zameldowalismy się w Turistickej Ubytovni w Gamerskiej Horce koło Rożnawy na Słowacji. Na drugi dzień umówieni ze słowackim grotołazem wybraliśmy się do jaskini Krasnohorskiej a po południu do Veternej Propasti.
JASKINIA KRASNOHORSKA – położona we wsi Krasnohorska Dolna Luka u podstawy masywu Silickiej Planiny jest jednym z jej odwodnień. Generalnie jaskinia ma charakter poziomy i jej dnem płynie wydajny potok. Jej otwór odkopano w 1962?r ( wywierzysko Buzgo ) i dostano się do jej środka. Obecnie liczy 1355m długości i są generalnie w 2 miejscach szanse by ją przedłużyć. Wstępna część uboga w nacieki rozwinięta jest w dolomitach a dalsza –naciekowa w wapieniach. Zaczyna się prawie 100m sztolnią doprowadzająca do właściwej jaskini. Równolegle do sztolni jest zalany wodą ciasny ciąg, którym kiedyś dostano się do środka – dziś często tworzy się tu syfon. Woda z niego wypływa na powierzchnie obok wejścia sztolnią – niekiedy gdy jest duży poziom wody woda wypływa i otworem sztolni na powierzchnię. W dalszej części ciekawy trawers na linie nad wodą długości ok. 15m i dostajemy się do długiego na ok. 200m Wielkiego Kenionu. Z niego dostajemy się do Sali Aboniego po drodze podziwiając ciekawe nacieki – korality w formie kalafiorków o czerwonym kolorze. W następnej Sali do której udajemy się po drabinach ostro w górę – Sieni Obrov znajduje się jeden z największych stalagmitów świata – Stalagmit Rożnawskich Jaskiniowców wysoki na 32,6m. Dalej idziemy pod prąd potoku niekiedy się mocząc do Sali- Wielka Sień z ciekawym jeziorem jaskiniowym zwanym Marikino w którym nurkowano i odkryto dalszy ciąg (są tu nadal szanse odkryć - idzie on w głąb masywu ). Przed ta salą odchodzi też w prawo(nie zwiedzamy) ciasny ciąg do Heliktytowego Domu ( piękne nacieki ) gdzie jest duża szansa na kontynuację jaskini. Trasa turystyczna ( udostępniona od 2000r, wstęp 10 euro, my jesteśmy gratis ) liczy 450m,my przechodzimy ok. 800m.
VETERNA PRIEPAST – położona jest na zboczu wybitnego wzgórza Drienovec ( 804 mnpm ) które objęte jest ochroną w formie rezerwatu. Jaskinia liczy 130m głębokości (podawane jest też 120m) i rozwinięta jest na dużęj pionowej szczelinie, która w dolnej części zwęża się . Do otworu nie prowadzi żadna ścieżka i dojście do niej z każdej strony jest dość strome i męczące, ale spod otworu mamy ładny widok. Jaskinia zaczyna się ok. 15m głębokości studnią do szczelinowej Sali skąd korytarzem schodzimy nieco w dół nad krawędź ok. 80m głębokości szczelinowej studni doprowadzającej zjazdem na dno jaskini. Jaskinia nie posiada bogatej szaty naciekowej. W rejonie szczytu znajduje się Mała Veterna Priepast głębokości 34m
Trzeciego dnia wyprawy jedziemy do Silickiej Brezovy gdzie udajemy się w ok. 20min wędrówkę do jaskini BEZODNA LADNICA. Jaskinia tworzy efektowną , obszerna przepaść nieco zalodzoną na dnie. 60-m zjazd jest w przeważającej większości bez kontaktu ze skałą i robi spore wrażenie. Z dna studni odchodzi krótki, myty korytarzyk z salą na końcu na przepływającego tu z jaskini Milada na Keczowskie Wywierzysko potoku, w którym nurkowano. Miejscami ładne nacieki. Na dnie studni duży kopiec gruzu i belek wśród których liczne kości krów. Jaskinia liczy 68m głębokości.
Wracając idziemy zobaczyć zamknięte wejście do jaskini Milada.
Po południu udajemy się ścieżką dydaktyczną na Planine Koniarską.
Czwarty dzień wyprawy to wycieczka do turystycznej jaskini BARADLA na Węgrzech – wybieramy za 1900 forintów ( ok. 25zł) krótką 1 kilometrową – 1 godzinną trasę w Aggtaleku. ( wejście o 10 ). Pokonujemy trasę: Przedsionek-Sala Żółwia-Sala Koncertowa-Sala Czarna-Sala Tygrysa-Hala Kolumn-Sala Chrztów ( Galowa ) – Sala Koronek.
Po zwiedzeniu jaskini udajemy się do wsi Bodvaszilas gdzie udajemy się w góry Also-Hegy na wędrówkę zobaczyć otwór jaskiń” Meteor i Vecsembuki-Zsomboly. Potem przypadkowo skręcamy do wsi Bodvarako gdzie na wybitnej górze znajduje się tu nieczynny kamieniołom i kopalnia w której odkryto i udostępniono 2 jaskinie ( m.in. jaskinia Rakoczy ) . Odnajdujemy tu ciekawy ok. 100m głębokości szyb górniczy ! ( Opis penetracji kopalni w przygotowaniu ).
Piąty dzień to wyprawa do jaskini BRAZDA koło Silicy. Mamy mało plakietek i udajemy się specjalnie do Turny nad Bodvou po plakietki ( kupujemy 6 ) przy okazji zwiedzając ruiny Turnianskiego Zamku.
Wracamy i atakujemy studnie jaskini. Pierwsza dość obszerna, wejściowa liczy 50m a kolejna rónie duża – 40m. Potem małe zwężenie i Tomek zjeżdża do trzeciej studni liczącej 55m ale po ok. 20m zjazdu nie znajduje dobrej przepinki i wraca. Jaskinia bardzo ciekawa – miejscami ładne nacieki. Docieramy do ok. 110m z 187m całej głębokości jaskini. Została wyeksplorowana w 1953r do -164m ( stare dno ) a w 1964r pogłębiona do 186m ( nowe dno ) . Na -138m drabina stalowa, dolne partie ciasnawe, szczelinowe.
Szóstego dnia jedziemy do głębokiej na 186m jaskini ĆERTOWA DIERA. Tego dnia zmienia się diametralnie pogoda i na dojściu do jaskini sypneło śniegiem. Jaskinia zaczyna się obszerną, rozpadlinową studnią głębokości 30m z potężnym stożkiem dnem którego zjeżdżamy jeszcze na ok -50m. Tu na dnie szczeliny szukamy dalszej, nie ewidentnej drogi dalej. W końcu znajdujemy ciasną ok. 8 m studzienkę na stare dno na -107m. Na końcu szczeliny docieramy do poszerzonego zacisku gdzie prowadzi długa, bardzo trudna droga na nowe dno na -187m. Zaczyna się zaciskiem ZI-II, który pokonuje tylko ja i dalej mamy ciasną, szczelinową oporęczowaną na stałe liną studnię. Ale nie chce zostawiać chłopaków i się wycofuje. Miejscami jaskinia posiada bogata szatę naciekową m.in. Kryształowy Korytarz. Dolna część jaskini jest ciasna rozwinięta jest na rozległym zawalisku w szczelinie tworzącą cała jaskinię.
Siódmego dnia ponownie wracamy na Węgry tym razem by zobaczyć inną część rozległego na ok 25kmsystemu jaskini BARADLA. Kupujemy bilety za 2300 forintów i wchodzimy na 2,3km ( 1,5godz) trasę od Czerwonego Jeziora aż do wsi Josvafo skąd potem wracamy górami – szlakiem turystycznym ( zielone znaki jaskini). Przechodzimy w jaskini trasę: Sztuczne upadowe wejście –Rozgałęzienie –Suszarnia Ryb- Alabastrowa Kolumna- Zamek Dregely- Złota Ulica- Obserwatorium Astronomiczne – Tureckie Miasto- Przewrócony Pień- Koronkowa Studnia- Parowóz – Ponor przy Sali Olbrzymów – Sala Olbrzymów – Sala Teatralna- Sala Kaffki – Sala Uskoku- Sztuczne wyjście.
Potem udajemy się na południe do wsi Rudabanya zobaczyć kamieniołom byłej kopalni rud. Przy okazji namierzamy otwór wejściowy kopalni i ją penetrujemy. ( Opis penetracji kopalni w przygotowaniu ).
Następnego dnia rano penetrujemy małą ale ciekawą znajdującą się przy Ubytovni – PIWNICZNĄ DZIURĘ będąca okresowym wywierzyskiem i wracamy bo Tomek się przeziębił i chciał wrócić do kraju wcześniej.
Ostatniego dni planowaliśmy udać się do węgierskiej jaskini Vecsembuki-zsomboly.
Wyprawę należy podsumować jako bardzo owocną i udaną. Jeszcze tu jednak wrócimy.

Zdjęcia z wyprawy:

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)