Forum "Sztolnie" Strona Główna
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 Jaskinia Walońska w Górach Kaczawskich Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Slaworow

Dołączył: 06 Wrz 2008
Posty: 3208 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław - Oder Vorstadt

PostWysłany: Pią 0:16, 09 Kwi 2010 Powrót do góry

Jaskinia Walońska

Położenie jaskini - Góry Kaczwskie

Jaskinia znajduje się na prawym orograficznie zboczu doliny rzeki Świerzawy, na stoku Maślaka, ok. 80m w prawo poniżej od Białych Skał, całkowicie w lesie iglasto-liściastym i ok. 50m od granicy lasu, na przeciwległym stoku na którym znajduje się pałac w Podgórkach.

Dojście do jaskini

Od drogi prowadzącej z Wojcieszowa Dolnego. Na początku wsi idziemy polną drogą w lewo między dawnym PGR a stawem, aż do linii elektrycznej, przy słupie skręcamy w prawo wzdłuż szpaleru tarnin aż do ścieżki pod lasem, następnie skręcamy skosem w górę w las duktem leśnym i po około 300 m w lekkim zagłębieniu w prawo od ścieżki odnajdujemy ścianę skalną, z wejściem u dołu do jaskini. Ściana od góry porośnięta jest trawą i poszyciem leśnym. Zagłębienie przed otworem ma charakter zniszczonego okapu. Dalej w prawo znajdują się "Białe Skały" o charakterystycznej biało-siwej barwie wapienia. W około sztuczne transzeje oraz rowy i leje kresowe.

Jaskinia o charakterze mytym, została utworzona w soczewce prekambryjskiego, silnie zmetamorfizowanego wapienia. W końcowych partiach po prawej jest widoczna tworząca się polewa kalcytowa w kolorze mleczno-białym. Nie zniszczone, ładne formy naciekowe /perły i pieski/. Namulisko skąpe złożone z głazów i kamieni przemieszanych z próchnicą a przy końcu glinką.

Jaskinia sucha, tylko na prawej ścianie i w kominie widać nieliczne mokre plamy. Strefa światła sięga do ok. 12m. Brak przewiewu.

W końcowej fazie jaskini jeziorko czystej, przejrzystej wody. Jaskinia służy jako schronisko dla zwierząt /sowy i nietoperze/.

Historia jaskini

Historia znana od dość dawna - prawdopodobnie od XVII w. I licznie odwiedzana przez tzw. Walończyków /górnicy i poszukiwacze skarbów i kamieni szlachetnych, pochodzących z terenów Niemiec, Holandii i Belgii/, stąd też nazwa jaskini najprawdopodobniej nadana przez owych poszukiwaczy.

Dostępność: łatwa, u podnóża miejsce biwakowe, ławki, palenisko.

Żródło:
geolog

Dołączył: 14 Gru 2008
Posty: 708 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Sosnowiec

PostWysłany: Pią 17:58, 09 Kwi 2010 Powrót do góry

Bardzo ciekawy obiekt -
prawdopodobnie to co dzisiaj
znamy to tylko wstępna część jaskini.
Prowadzono naet prace by dostać
się dalej ale na razie bez
większego powodzenia.
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu

Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)